Sök recept här!

onsdag 6 januari 2010

Baconburgare



Igår lagade jag de här goda baconburgarna. Receptet hittade jag för snart 4 år sedan och har sedan dess fått stanna i min receptsamling.
Extra gott blir det om man bakar hamburgerbröden själv, så det brukar jag göra. Receptet på bröden kommer i veckan.

Ingredienser:
500 g Scan nötfärs
1 pkt Scan tärnat bacon 140 g
1 msk olja
1 tsk salt
2 krm nymalen svartpeppar
Vinägrett:
½ dl olivolja
½ dl balsamvinäger
2 msk strimlad basilika
.
Caprese:
4 skivade plommontomater
125 g skivad mozzarellaost
1 tunt skivad rödlök
1 tunt skivad gul lök
.
Till servering:
strimlad sallad
smaksatt färskost
hamburgerbröd
.
Gör så här
Vispa ihop ingredienserna till vinägretten i en skål. Smaksätt med en nypa strösocker, salt och peppar. Blanda tomater, mozzarella och lök i en påse eller bunke. Vänd ner vinägretten. Låt dra i 30 minuter.
Blanda färs, bacon, olja, salt och peppar i en bunke. Forma färsen till burgare. Grilla dem på en medelvarm i grillpanna ca 5 minuter på varje sida. Grilla bröden lite lätt i pannan och bred på färskost. Fyll sedan hamburgerbröden med caprese, sallad och baconburgare.

Igår bjöd jag några vänner på dessa burgare och så hade vi en trevlig kväll ihop. Vi spelade bland annat spelet Alias och det var helt klart ett spel i min smak.
Idag har jag och Amanda varit och ätit lunch hos min kusin Jossan. Vi blev bjudna på en jättegod pastarätt och sedan fick vi en rundvisning i deras nybyggda hus, myckt fint och trevligt!

Kram


2 kommentarer:

Boel sa...

Vilken fantastiskt härlig burgare! Allt blir ju bättre med bacon! Väldigt fina bilder har du också:)

Anonym sa...

Hej!
Den 20 januari kl 20.00 börjar ”Landet brunsås” i SVT2, ett program för dig som äter. Varför äter vi svenskar som vi gör? Programledarna Henrik Schyffert, Erik Haag och matskribenten Lotta Lundgren söker efter svaren i vår egen kulturhistoria, i omvärldens influenser och i trenderna som påverkar vad vi ställer fram på middagsbordet. Experter i programmet är Mats-Eric Nilsson och Richard Tellström.
Om du vill titta på programmet i förväg mejla magdalena.lofstrom@svt.se så skickar jag dig en länk där du kan titta. Vänliga hälsningar Magdalena