Sök recept här!

onsdag 20 juli 2011

Stekt makrill med gräslökspanering!


Stekt makrill är något jag äter varje sommar, men idag var det nog första gången jag tillagade det själv. Testa nya recept är ju (som många vet) bland det bästa jag vet så idag blev det en ny variant på den stekta makrillen. Riktigt gott!!

Ingredienser:
2 portioner
2 st makrillfiléer
½ dl grahamsmjöl
0,25 dl gräslök, hackad
½ tsk salt
½ krm vitpeppar, nymald
25 g smör

Brynt smör:
50 g smör
½ tsk flingsalt

Tillbehör:
Stekt färskpotatis


Riktigt god fisk!!

Gör så här:
Brynt smör: Bryn smöret så att det får fin färg och börjar dofta hasselnötter. Låt smöret kallna innan det vispas fluffigt med elvisp. Krydda med flingsalt.

Makrill: Blanda mjöl, gräslök, salt och peppar. Vänd makrillfiléerna i mjölblandningen strax före stekning. Stek makrillen gyllenbrun i smöret ca 2 min på varje sida.

Dela den kokta färskpotatisen i mindre bitar och stek den i rikligt med smör. Stek den länge och väl så att den får en knaprig och god yta. Krydda med salt, svartpeppar och lite grillkrydda.







De gamla fönstren har blivit av med sitt gamla kitt som har ersatts med ny!

Kram


1 kommentar:

Remsan sa...

Tror aldrig jag har tillagat makrill själv. Helt otroligt. Får bli ändring på det!