Sök recept här!

söndag 24 juli 2011

Mintchokladglass



Glassen är dekorerad med silverkulor och citronmeliss!
 När min mamma fyllde år rörde jag ihop en så god glass. Jag hade fått varma rekommendationer om glassen så jag var bara tvungen att testa. Glassen kräver ingen glassmaskin och är så enkel att göra!
Ingredienser:
5 dl vispgrädde
1 burk kondencerad mjölk ca 375 ml
1 hel vaniljstång
100 g mintchoklad (70% mörk choklad med mintsmak. Marabou Premium)

Gör så här:
Vispa grädden lagom hårt. Snitta och skrapa ur vaniljstången. Tillsätt kondenserad mjölk och hackad choklad. Blanda väl.



Klä en form med plastfolie (jag använde en avlång bakform) och häll i glassmeten. Täck formen med plastfolie och ställ i frysen minst 4-5 timmar.



Ta upp glassen ca 10 minuter innan servering så att den hinner tina lite.





.
.
.
.

Förra veckan fick Amanda en strålande idé (enligt henne själv). Hon skulle plocka vinbär och leka affär. Självklart var jag tvungen att hjälpa henne att genomföra detta!
  


Hon hämtade sitt loppisfynd (porslinskycklingen) att ha pengarna i. Vi skrev en skylt och sedan var det bara att sätta sig ner och vänta. Det var en tålmodig liten tjej som satt och väntade på sina kunder.
Efter en liten stund var alla tre påsarna slut och kassan slutade på totalt 12 kr!
Ibland kommer man långt med att vara liten och söt.. :)

Kram