Sök recept här!

söndag 10 juli 2011

Lyxig lasagne med bacon och svamp!


Idag har jag lagat till en riktigt god och lite lyxig variant av lasagne. Jag blandade i både rivna morötter, färska champinjoner, knaperstekt bacon och massor med vitlök. Jag avslutade med att toppa lasagnen med mozzarella. Det här receptet måste ni bara prova!

Ingredienser:
2 gula lökar
4 vitlöksklyftor
6 st färska stora champinjoner
4 st morötter
1 pkt bacon
500 g nötfärs
1 pkt färska lasagneplattor (200 g)
salt
svartpeppar
chili spicemix
torkad basilika
franska örter
smör
Ostsås:
5 dl vispgrädde
2 dl mjölk
6 dl riven ost
1,5 msk idealmjöl
1,5 tsk salt
svartpeppar
Topping:
250 g mozzarellaost

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Skala och hacka löken, skiva svampen och smörstek alltsammans i en stekpanna. Krydda lite lätt med salt och peppar. Lägg sedan över lök- och svampblandningen i en bunke.
Skala och riv morötterna. Stek dem lite lätt i pannan och lägg sedan över till lök- och svampblandningen.
Knaperstek baconen och låt rinna av på papper.
Bryn köttfärsen och krydda med salt, svartpeppar, chili, basilika och ev franska örter. Bryt baconen i bitar och blanda ner i köttfärsen. Ställ sedan åt sidan.
Koka upp grädde, mjölk och riven ost. Sänk värmen, tillsätt mjölet och smaka av med salt och peppar. Låt sjuda några minuter.
Smörj en ugnsfast form. Fyll den som nedan:
Ett tunt lager ostsås i botten.
Lager med lasagneplattor.
Grönsaksblandningen.
Lite ostsås.
Lasagneplattor
Köttfärsen
Lite ostsås
Lasagneplattor
Resten av ostsåsen. Viktigt att det täcker överallt på lasagneplattorna.
Avsluta med att smula över mozzarellaosten.

Grädda mitt i ugnen ca 30 minuter eller tills den har fått fin fäg. Låt den stå till sig några minuter innan servering!


Gräddar man lasagnen i en lite tråkigare form som jag. Då kan man alltid piffa upp med lite färgglatt runt om!







Imorgon är första dagen på min semester och då får det nog bli ett nytt gäng sådana här. Färskostfylld svamp och paprika som grillats på grillen!
I tisdags hade jag färskost med bluecheese smak, men imorgon blir det nog med pepparsmak!

Kram


1 kommentar:

Millas Hälsoblogg sa...

Låter hur gott som helst