Sök recept här!

tisdag 12 juli 2011

Nattjästa källarfranska



Imorse gräddade jag ett så gott bröd som stått i kylskåpet och jäst över natten. Luftigt och lite segt blev det. Precis som jag tycker om!
Jag har fått receptet av vår granne och det var verkligen en höjdare!

Ingredienser:
45 g jäst
4,5 dl vatten (kallt)
1,5 msk olivolja
1,5 tsk salt
3 msk socker
9-11 dl vetemjöl

Gör så här:
Rör ut jästen i det kalla vattnet. Tillsätt socker, salt och olja. Arbeta i mjölet lite i taget tills degen släpper bunken. Använd inte någon assistent.
Dela degen i 16 bitar och forma dem till bullar. Lägg dem på en plåt och lägg en bakhandduk över. Sätt in plåten i kylskåpet över natten.
Gör degen lämpligtvis vid 22-tiden för att sedan grädda bröden vid 09-tiden på morgonen.
Tag fram plåten på morgonen och låt den stå framme medans ugnen blir varm.
Grädda dem i ca 10 minuter i 225 grader.




Vi åt frallorna med bland annat sommarpålägget "gräslök och rökt sidfläsk". Jag äter det bara sommartid så därför smakar det alltid lika bra!








Idag har vi kommit ytterligare lite längre med vårt projekt. Jag har bland annat stått och målat bräder i ett antal timmar..

Kram


2 kommentarer:

Carin sa...

Hejsan! Perfekt att baka på kvällen för att grädda på morgonen! Jag undrar bara om du använt torrjäst eller vanlig jäst till detta. När det är kallt vatten, löser sig vanlig jäst då? :)
Härlig blogg du har, hittade hit idag och sparar den bland favoriterna :)
Carin

Mor-Mia sa...

Hej Carin,
Vad roligt att du har hittat till min blogg!
Jag använde vanlig färsk jäst. Den löser upp sig utmärkt i kallt vatten!

Kram Mia