Sök recept här!

söndag 17 juli 2011

Körsbärssylt



Igår kokade jag körsbärssylt för första gången. Förutom att det tog sin lilla tid att kärna ur bären så var det väldigt enkelt att koka sylten!

Ingredienser:
räcker till ca 1,5 honungsburk
ca 700g rensade körsbär
5 dl syltsocker

Gör så här:
Blanda bär och socker i en gryta och låt koka i 15 minuter. Häll upp den varma sylten på varma rengjorda burkar. Jag brukar diska mina burkar noga och sedan fylla dem med varmt vatten. När sylten är klar häller jag ut det varma vattnet och torkar dem torra.
Sätt på locket medans sylten är varm.







Tro mig de här gubbarna är väl värda att köa för. Det är vår granne som odlar dem och de är underbart söta och det har hittills aldrig hänt att vi har behövt slänga en endaste gubbe!

Kram


1 kommentar:

Erika - Bakglädje sa...

Jag gjorde körsbärssylt idag. :-)
Första gången jag gör sylt själv. Ska smaka imorgon och se om jag lyckades. Det var väldigt enkelt och precis som du skriver så var det urkärningen som tog längst tid.