Sök recept här!

torsdag 21 juli 2011

Havrekakor med kolakräm


De här kakorna är väldigt lika de här som jag brukar baka. Knappt något som skiljer som jag först trodde...
Goda är de i alla fall. Jag svängde ihop en sats härom kvällen och de är perfekta att ha i frysen och ta fram efter behov.

Ingredienser:
räcker till ca 30 st.
3 dl havregryn
300 g smält smör
3 dl socker
5 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
1 st ägg

Kolakräm:
125 g smör
msk kakao
1,5 dl strösocker
½ msk vetemjöl
msk vispgrädde

Gör så här:
Till havreformarna: blanda allting. Klicka ut i aluminiumformar.
Förgrädda i 175° grader i 12 minuter.
Om kakorna inte sjunker ihop i mitten när ni tar ut dem ur ugnen så tryck till lite så att det blir en liten grop.
Kolakrämen: blanda allt. Koka på spisen i ca 10 minuter eller mer.
Häll i formarna. Grädda ytterligare ca 3-5 min.
.
.
.
.
Igår hade vi en härlig dag på stranden. Det gäller att packa med sig ordentligt med grejer så att alla håller sig sysselsatta i några timmar. Jag tror knappt vi hann lägga ut filten innan Amanda frågade om vi skulle fika :)



Två små söta fötter begravdes i sanden. En ny upplevelse för min lilla tjej!

Kram

4 kommentarer:

Cupcakesfluffan sa...

Ser ut som tokgoda kakor :)

Anonym sa...

Jag är djupt imponerad av din blogg, så ung och med massor av idéer när det gäller mat och bak. jag har provat några av dina recept, kanon!!
En gammal matlagerska :)

Erika - Bakglädje sa...

Kakorna ser jättegoda ut. Och fotot på tårna som sticker upp ur sanden är ju hur härligt som helst. :-)

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Tokälskar den sista bilden med fötterna! Ja, och bilden på bakverken också förstås, kola är ju fantastiskt =D