Sök recept här!

fredag 15 januari 2016

Kladdig chokladkaka


I veckan dammade jag av receptet på den här goda chokladkakan, som jag inte vet när sist jag bakade. Den är i alla fall underbart god. Som bäst tycker jag att den är ljummen med en klick grädde och kanske några färska bär.

Ingredienser:
150 g smör
150 g mörk blockchoklad
4 ägg
2 dl strösocker
1 knivsudd vaniljpulver (alt. 1 tsk vaniljsocker)
1 krm salt
2 dl vetemjöl

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret, hacka chokladen och låt sedan chokladen smälta i det varma fettet.
Vispa ägg, socker, vaniljpulver och salt pösigt. Blanda sedan ner mjölet och choklad-fettet och rör till en slät smet.
Häll smeten i en smord och bröad form och sätt in mitt i ugnen och grädda ca 25 minuter.
Kakan ska vara lite gungig i mitten när man tar ut den från ugnen.
Låt kakan svalna i formen under duk!








Innan jag började receptblogga så samlade jag mina recept i en pärm. Det var riktigt roligt att bläddra i den på nytt och hitta gamla godingar som har blivit bortglömda!

Kram


Inga kommentarer: