Sök recept här!

torsdag 19 juni 2014

Goda tips inför midsommar!


Tänk att det redan är midsommarafton imorgon och första dagen på min semester. Det ska bli riktigt skönt att få vara ledig och förhoppningsvis snart flytta in i vårt hus!



Jag tänkte passa på att tipsa om den här goda skaldjurspajen som serveras kall. Pajskalet och fyllningen förbereds dagen innan, så på serveringsdagen återstår det enbart att fylla skalet och dekorera!

Pajdeg
3 dl vetemjöl
125g smör
2 msk vatten

Fyllning
1 liten burk räkor i lag eller varför inte färska
1 burk tonfisk
1 dl gröna ärtor
2 dl creme fraiche
1 dl majonnäs
3 msk hackad purjolök
1 msk chilisås
klippt dill
salt och citronpeppar

Gör så här:
Gör pajdegen i en matberedare och tryck ut degen i en pajform, nagga med en gaffel och ställ kallt en stund. Sätt ugnen på 200 grader och förgrädda skalet i ca 15 min eller tills det börjar få lite färg. Låt kallna.
Blanda fyllningen och lägg i det kalla pajskalet. Dekorera gärna pajen med lite färska grönsaker. 

Om ni klickar in här på min midsommar tag så finner ni fler goda tips inför midsommar.
Bland annat min mammas sillröra är ett måste på midsommarbordet och den har jag bloggat om många gånger förut, men för er som inte har sett den, klicka här!



Jag tänkte även tipsa om det perfekta vinet till midsommar. Ett vitt torrt mousserande vin som passar perfekt till lättare mat så som fisk och skaldjur. Just nu är även vinet pimpat med en somrig fluga.
Helt enkelt den perfekta "ge bort presenten" till midsommar!!

Fruktig, lätt jordig doft med inslag av gult äpple, mandel och citrus.Frisk smak med fräscha toner av gröna äpplen och citrus. Lång balanserad och mjuk eftersmak med friska toner.Som aperitif eller till lättare rätter såsom fisk, skaldjur eller tapas. 





Just nu håller vår snickare på att färdigställa vår balkong och det ser helt klart lovande ut. Trallen är på plats och igår grundmålade jag stolparna. Helgens arbete blir att måla alla bräder till räcket :)

Kram


5 kommentarer:

Anonym sa...

Var hittar jag receptet till skaldjurspajen? Trevlig midsommar ewa.n@live.se

Mor-Mia sa...

Tack Ewa,
Nu finns receptet med i ovan inlägg!
Trevlig midsommar!

Kram Mia

Anonym sa...

Jag gjorde fyllningen utan pajdegen o hade till middag idag. Den var sanslöst god, när min syster kommer på besök i sommar gör jag degen också. Tack snälla för det goda receptet. Ewa

Mor-Mia sa...

Vad roligt att att pajen blev så lyckad!!!
Jag tycker själv att den är kanon!

Mor-Mia sa...

Vad roligt att att pajen blev så lyckad!!!
Jag tycker själv att den är kanon!