Sök recept här!

tisdag 10 juni 2014

Basilikapannacotta med färska jordgubbar


En efterrätt jag har velat prova länge är den här basilikapannacottan och den var verkligen så god som jag hade hoppats på!
Det här är den första pannacottan jag gör utan vaniljstång, men det blev lika gott ändå.
Perfekt att göra någon dag innan man får gäster, så slipper man stressa samma dag.

Ingredienser:
räcker till 4-6 portioner
Bladen från en kruka färsk basilika (ca 2 dl)
2,5 gelatinblad
3 dl vispgrädde
1,5 dl mjölk
4 msk strösocker
finrivet skal från ½ apelsin

Garnering:
färska jordgubbar
basilikakvist

Gör så här:
Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 minuter.
Lägg basilikabladen i kokhett vatten 15 sekunder, häll av och kyl sedan genast med kallt vatten. Krama ur bladen och ställ åt sidan.
Koka upp grädde och mjölk. Ställ kastrullen åt sidan och ta upp och krama ur gelatinbladen och lägg i dem i den varma gräddmjölken. Rör tills gelatinet har smält. Tillsätt socker och apelsinskal. Mixa basilikabladen med 1 dl av gräddmjölken. Tillsätt basilikamixet och låt stå i 30 minuter.
Sila bort bladen i en finmaskig sil och häll upp i portionsformar.
Låt stå kallt i minst 4 timmar.



Garnera med färska jordgubbar och basilikakvist.






Idag har vi haft klassträff för Amandas klass och vi hade inte kunnat ha bättre tur med vädret. 

Kram

2 kommentarer:

Charlotte - Mammas KÖK, en matblogg på AFF sa...

Tack för tipset- jag länge viljat prova pannacotta som är smaksatt med ngt roligt, den här ska jag prova!
Mvh
Charlotte - Mammas KÖK, en matblogg på AFF

Millas Hälsoblogg sa...

Vilken bra ide detta vill jag testa:)