Sök recept här!

torsdag 16 januari 2014

Den goda köttfärspajen i ny kostym


Idag var det min tur att bjuda på lunch på jobbet. Maten bestod den här köttfärspajen med morot och vitkål. Den här gången testade jag även att tillsätta bacon och byta ut nötfärsen mot älg. Resultatet blev bara till det bättre.

Ingredienser:
Deg:
150g smör
3 dl vetemjöl
4 msk vatten

Fyllning:
400 g älgfärs (går lika bra med nötfärs)

1 pkt bacon
3 normalstora morötter (grovrivna)
4 dl finstrimlad vitkål
1 vitlöksklyfta (pressad)
1,5 msk worcester sauce
1,5 msk dijon senap
1,5 grönsaksbuljongtärning
1,5 dl vatten
salt och peppar

Äggstanning:
4 ägg
1 dl creme fraiche
3 dl grädde
1 dl grovriven parmesanost

Gör så här:
Lägg ingredienserna till pajdegen i en matberedare och kör ihop till en deg. Alternativt nyp ihop den för hand.
Tryck ut degen i en pajform och ställ in i kylen ca 30 minuter.

Sätt ugnen på 200 grader.

Knaperstek baconen och låt den rinna av på hushållspapper.
Bryn köttfärsen i olja (jag använde en smaksatt rapsolja med chili och vitlök) och tillsätt morötter, vitkål och vitlök. Smula ner buljongtärningarna och tillsätt vatten, senap, worcester sauce och låt småputtra i ca 10 minuter. Klipp baconen i mindre bitar och tillsätt den. Smaka av med salt och peppar.

Nagga pajskalet med en gaffel och förgrädda det mitt i ugnen ca 10 minuter eller tills det har blivit lite gyllene.
Häll i köttfärsfyllningen. Rör ihop äggstanningen och häll den över köttfärsen.
Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter.







Till efterrätt bjöd jag på silviamuffins (silviakaka som jag bakat i muffinsformar).







I tisdags morse åkte vi förbi vårt bygge med nybakade baguetter till våra snickare och idag fick de nybakad Silviakaka till eftermiddagsfikat. 





Det är inte bara vi människor som besöker bygget varje dag. Flinga är också med :)


Kram



Inga kommentarer: