Sök recept här!

måndag 22 juli 2013

Baguetter med surdegskänsla


Igår serverade vi 3-rätters i vårt uterum och till huvudrätten bjöd vi på dessa surdegsliknande baguetterna. Väldigt enkla att baka och väldigt goda att äta. Jag gjorde om receptet lite efter vad jag hade hemma, men orginalingredienserna har jag skrivit inom parentes, så kan man välja.

Ingredienser:
räcker till tre st. baguetter
3 st ärtstora bitar jäst
3 dl ljummet vatten
1,5 tsk salt
0,5 dl durum vetemjöl (alternativt 0,25 dl vetekli)
6,5 dl vetemjöl (alternativt 7 dl vetemjöl special)

Gör så här:
Blanda jäst och salt så att jästen löser sig. Tillsätt vatten och mjöl så att du får en ganska lös deg. Täck över bunken med plastfolie och låt stå i rumstemperatur i minst 5 timmar och högst 18 timmar, så vill man låta den stå över natten går det utmärkt!

Såhär såg min deg ut efter 5 timmars jäsning!

Stjälp upp degen på ett väl mjölat bakbord. Vik degen en gång över sig själv, så att båda sidor blir mjölade.


Dra/tryck ut degen till en rektangel och dela den i tre lika delar.

Jag gjorde mina baguetter långa och smala, men det gör man som man vill.
Mjöla snittytorna och vrid degen med lätthand till tre baguetter och lägg på en plåt.
Låt vila på plåten medans ugnen värmer upp sig till 275 grader.
Spraya ugnen invändigt både uppe och nere med lite vatten (ta hjälp av en blomspruta). Detta för att brödet ska få en härlig skorpa utanpå.
Grädda bröden ca 13-14 minuter och låt sedan svalna på galler utan bakduk.





Idag bjuder jag på en glimt från vårt uterum, som vi tycker så mycket om. Baguetterna var inte bara goda att äta, de blev även en mysig bordsdekoration!

Kram


Inga kommentarer: