Sök recept här!

lördag 17 september 2011

Kryddiga kamben



I söndags lagade jag de här kryddiga kambenen. Enkelt och gott precis som jag gillar. Jag har bloggat om de förut, men för er som missat det så kommer här lite repetion!

Kryddblandning: 2 påsar dipmix med löksmak
1 1/2 msk rökt barbecuesalt eller vanligt flingsalt

1/2 msk kummin
1 msk cayennepeppar

2 tsk svartpeppar

Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla kryddorna och dipmixen. Stöt i en mortel eller bara smula mellan fingrarna. Gnid in kryddblandningen i köttet som sedan läggs påbakplåtspapper på en plåt. Sätt in mitt i ugnen i ca 50 minuter.






Jag serverade kambenen tillsammans med den goda jacksongratängen. Perfekt tillbehör till kött!

Ingredienser:
4 stora bakpotatisar, eller 8 normalstora potatisar
2 pkt bacon
3 salladslökar
1 knippe persilja
3 dl riven västerbotten ost
2 msk rapsolja
2 msk smör
(ev. saften av en halv citron)
salt och peppar

Gör så här:
Baka potatisen i ugn eller micro så att den blir mjuk. Knaperstek bacon och låt rinna av på papper. Skala potatisen och mosa dem med gaffel, blanda i rapsolja, smör och ev. lite citronsaft och blanda och mosa väl. Skär salladslök och persilja. Bryt bacon i småbitar och blanda ner med 2 dl ost, persilja och lök i potatisen och smaka av med salt och peppar. Häll allt i en smord form och platta till lite lätt, strö resterande ost över och gratinera i ugnen på 225 grader.









Jag och Amanda har lite olika uppfattningar om hur träningskläder ser ut. Så här klädde hon sig sist när vi skulle ut och träna..

Kram

Inga kommentarer: