Sök recept här!

fredag 18 mars 2011

Solrosbröd - gräddas direkt från frysen


Det här brödet åt jag till frukost förra helgen och det var helt ok smakmässigt. Det bästa med brödet var att man kunde ta upp det färdigjäst ur frysen och bara grädda det innan servering.
Receptkälla: Allt om mat

Ingredienser:
50 g jäst
2 msk olivolja
6 dl vatten, ljummet (37°)
2 tsk salt
15 dl lantbrödsmjöl
3 dl solrosfrön, rostade

Gör så här:
1. Lös jästen i oljan och vattnet.
2. Tillsätt salt, det mesta av mjölet och hälften av solrosfröna. Arbeta till en smidig deg. Tillsätt mer mjöl om det behövs. Jäs under duk ca 40 min.
3. Ta upp och arbeta samman degen. Forma 2 rullar. Skär dem i breda skivor. Doppa snittytan i solrosfrön och lägg dem på bricka eller plåt som går in i frysen.
4. Låt jäsa under duk ca 20 min. Jäs något längre om de ska gräddas direkt. Ställ in dem i frysen. Packa dem i påsar när de är frysta.



5. Lägg de frysta bröden på plåt med bakplåtspapper. Ställ in dem i kall ugn och låt dem ligga 20-30 min under tiden som ugnen värms till 250°.
Grädda mitt i ugnen 10-12 min.



Vi åt bröden med en massa goda pålägg och färsk mango, det är helgfrukost det!

 .
.
.
.





Tips inför nästa helg och framåt. Duktiga Susanne lottade ut en kaffekopp hos mig vid årsskiftet för er som kommer ihåg. Nu har ni chans att se mer av hennes underbara verk!!!

Kram

2 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Så himla bra recept, det låter ju smidigt värre så det ska vi absolut prova!

Hoppas du får en härlig helg,
Anki o Håkan

Mor-Mia sa...

Hoppas ni gillar det!

Trevlig helg till er med!!!