Sök recept här!

lördag 12 mars 2011

Grymt god vitvinssås till fisk


Den här såsen var verkligen hur god som helst. Den tar en stund att laga, ca 1-1,5 timme, men tro mig det är väl värt väntan. Vi åt den tillsammans med färsk lax i ugn, pressad potatis och en god sallad. Receptet har min kompis Jenny fått av sin faster Yvonne och här ger jag det vidare!

Ingredienser:
1 fiskbuljong
5 dl vatten
2 dl vispgrädde
1 dl vitt vin
50 g smör

Gör så här:
Lägg buljong, vatten, grädde och vin i en kastrull. Koka upp och låt koka tills hälften av vätskan återstår. Tillsätt sedan smöret och rör så det blandar sig. Red ev med lite maizena om den behöver bli lite tjockare
Smaka av med ev lite vitpeppar.
Vill man kan man även använda örter som persilja, dill eller timjan som smaksättare.



Vi lagade färsk lax i ugn med flingsalt, pressad citron och pressad vitlök!




Såsen serverades i en fin handdrejad kanna av Susanne Kullman.




En grymt god middag som nästan krävde omtag av mat, mmm vad gott det var!
.
.
.






Visst blir man besviken när en avokado känns så där perfekt mogen, men sedan när man öppnar den så ser den ut som ovan. Man blir ännu mer besviken när det händer med två frukter på raken kan jag meddela..

Kram



11 kommentarer:

Freedomtravel sa...

Vilket bra recept på vitvinssås! Det ska jag försöka komma ihåg att använda.

MÅ Gott sa...

Det ser jättegott ut!!

Det är svårt med avokado tycker jag, många gånger är de omogna eller ser ut som den du visar. :(

Anonym sa...

Googlade på vitvinsås och hittade din sida. Såsen var verkligen grymt god!! Nu ska jag titta om jag hittar något annat gott på din sida =)

Anonym sa...

Vill lära ut ett knep med avocado: När du står i affären, pillar du bort den lilla knoppen och tittar in i frukten. Är den övermogen ser du det direkt, och om den ser friskt grön ut inuti och känns lagom mjuk - då är den perfekt.

Unknown sa...

Måste erkänna att jag var väldigt skeptisk till detta recept när jag gärna gillar att göra saker från grunden med egna fonder men jag brukar alltid krångla till det så såsen blir sämre:-)

Det här BLEV riktigt bra!
Vill man så är det lätt att tillsätta saker så det blir som man vill ha det men den är jättegod

Mor-Mia sa...

Vad roligt att ni gillar såsen och jag vill samtidigt passa på att tacka för att ni tar er tid och lämnar en kommentar :)

Kram till er alla!

Anonym sa...

Vill bara tala om att nu har vi avnjutit en formidabelt god middag, kveit, din goda vitvinssås och kokt potatis. Mums, o tack för receptet. Hälsningar kicki

Anonym sa...

Googlade på recept på vitvinssås och valde ditt av den enkla anledningen att det endast innehöll varor jag redan hade hemma. Ren lathet alltså, för att slippa åka till affären.

Och det är jag tacksam för! Det var den godaste sås jag någonsin lagat. Kan rekommendera den till alla!

Mvh Mia

Mor-Mia sa...

Vad roligt att du gillade såsen :)

Anonym sa...

Underbar! Hade den till ugnsbakad torskrygg. Alla var helt lyriska. Bra med recept utan krångliga ingredienser.

Anonym sa...

Underbar sås! Hade den till ugnsbakad torskrygg. Godaste såsen någonsin.