Sök recept här!

söndag 28 februari 2010

Krämig laxrätt med färska räkor



Igår bjöd jag på den här enkla och mycket goda laxrätt. För att göra den lite lyxigare använde jag färsk fisk och räkor och det är något jag verkligen rekommenderar! Receptkälla: matplatsen.org (jag har endast ändrat några detaljer och proportioner)

4 port:
4 bitar laxfilé (gärna färsk)
1 ½ ask Cantadou vitlök & örter
4 ½ dl grädde
salt & citronpeppar
ca 1 kg färska räkor

Gör så här: Lägg laxen i en ugnsform, salta och peppra den lite lätt. Blanda färskost och grädde till en sås. Smaksätt med salt och citronpeppar. Häll såsen över laxen och ställ in i ugnen, 200 C, ca 20 min. Skala räkorna. Ta ut formen ur ugnen och strö över de färska räkorna. Servera med pressad potatis och en god sallad till. Gärna med frukt i, passar så bra till!



En av alla fina presenter jag fick igår. Åh vad jag längtar efter att få servera med det här!

Igår hade vi födelsedagfirande hemma hos oss. Först kom Lisa och David på lite fika, men mer om det och vad vi fikade kommer en annan dag. Lagom till lunch kom min familj och firade med oss. Vi bjöd då på den här goda laxrätten, som avslutades med min favorittårta som jag haft sedan barnsben.

Kram

5 kommentarer:

vanilla sky sa...

Å du lagar så mycket gott med fisk-och skaldjur! Blir lika sugen på räkor varje gång jag kikar in här!

Anonym sa...

Mums, det såg riktigt gott ut! Jag gillar ju när det är lite krämigt! Ska även testa att laga nedanstående recept:) Kram

Freedomtravel sa...

Ser gott och enkelt ut! Vi lagar också mycket fisk och skaldjur. Ofta när man pratar med folk är de lite rädda för att laga fisk. Vi förstår inte riktigt varför. Fisk är ju så enkelt och snabbt att göra i ugn t.ex. och det blir nästan alltid lyckat. Värre med kött då som kan bli torrt eller segt...

Helena Ljunggren sa...

Färska räkor är oslagbart, så himla gott. Det ser kanongott ut verkligen!

duva sa...

räkorna ser verkligen helt underbara ut,mumsigt :)