Sök recept här!

fredag 26 februari 2010

Fläskfilé med paprika, curry och banan i sås



Ikväll kände jag för att laga riktigt härlig fredagsmat och då föll lotten på den här rätten. Jag brukar vara sådär förtjust när det är banan i mat, men här gjorde det sig verkligen! Receptkälla: matplatsen.org

600g fläskfilé
1 msk smör
1 tsk salt, 1 krm vitpeppar
ca 2-4 dl köttbuljong
1 purjolök
1 röd paprika
1 banan
1 msk smör
1 tsk curry
1 tsk paprikapulver
2 msk vetemjöl
2 dl vispgrädde
ca 200 g paprikamjukost


Gör så här:

Bryn köttet och krydda med salt och vitpeppar. Lägg köttet i en gryta, slå över buljongen så det täcker köttet och koka på svag värme i ca 30 min (Häll på lite mer buljong om det behövs under tiden). Ansa och skölj paprika och purjolök. Skär dem i tunna ringar. Skala bananen och skär den i skivor.

Lägg köttet i en ugnssäker form. Fördela purjolök, paprika och banan över köttet. Fräs smör, curry och paprikapulver i en kastrull. Rör ned mjöl och späd med ca 2 dl buljong och grädde. Låt såsen koka några minuter. Tag kastrullen från värmen, rör ner paprikaosten och rör tills såsen är slät. Häll såsen över köttet och sätt in rätten i ugnen 200 grader i ca 15 minuter.

Servera med kokt ris och sallad till. Såååå krämigt och gott.




Idag har jag och Amanda bakat goda små klickkakor med hackad choklad och nötter. Senare på eftermiddagsen hade vi mysfika med kakfrossa!

Jag har även haft turen att få lyssna till duktig Per Hallberg på radion idag. Utan att jag visste att han skulle medverka, så lyckades jag pricka in det!

Kram