Sök recept här!

tisdag 9 februari 2010

Fiskgratäng med färska räkor



Idag längtade jag efter en riktigt god fiskrätt och då fick det bli den här som verkligen föll mig i smaken. För att göra rätten maximalt god så använde jag färsk torsk och färska räkor.
Receptkälla: allt om mat

Ingredienser:
600 g färsk torskfilé
1 tsk salt
2 krm vitpeppar
500 g färska räkor
Potatismos:
800 g potatis, mjölig sort
1 dl vispgrädde
2 msk smör
salt, vitpeppar
1 st äggula
.
Sås:
1 dl fiskspad
4 dl vispgrädde
1 msk hummerfond, koncentrerad
2 msk vetemjöl
1 msk citron, pressad saft
3 msk dill, hackad
salt, vitpeppar
Servera med:
citronklyftor och dill
.
Gör så här:
Det är de små detaljerna som gör en fiskgratäng till ljuvligt god festmat. Först får fisken sjuda ensam i ugn, spadet används till såsen och räkorna läggs direkt på fisken, inte i såsen. Sen sköter ugnen resten!
1. Skär fiskfiléerna i bitar och lägg den i en smord ugnssäker form. Salta och peppra fisken. Täck över fisken med bakplåtspapper.
2. Tillaga fisken mitt i ugnen, cirka 15 minuter i 225grader. Häll av fiskspadet från formen i en kastrull.
3. Tillsätt matlagningsgrädde, skaldjursfond och vetemjöl. Vispa och låt koka upp. Låt såsen sjuda 3 minuter under omrörning. Tillsätt citronsaft och dill. Smaka av med salt och peppar.
4. Skala räkorna och fördela över fisken. Spara några räkor till dekoration. Häll såsen över fisken.
5. Skala, skär potatisen i bitar och koka den riktigt mjuk i lättsaltat vatten, cirka 20 minuter. Häll av vattnet och pressa eller stöt sönder potatisen. Blanda med het mjölk och smör. Smaka av med salt och peppar. Rör ner en äggula.
6. Spritsa eller klicka moset med en sked runt kanten på formen och gratinera i mitten av ugnen, 10-15 minuter. Dekorera med resten av räkorna, citronklyftor och dill.

Nu ska det bli spännande och se om jag har kvar några läsare efter mitt långa uppehåll..
I alla fall så har jag haft fullt upp det sista, då jag gillar att ha många järn i elden!

Kram


5 kommentarer:

vanilla sky sa...

Jajamän, jag hänger kvar! Alltid kul att se vad du hittar på för smarriga recept:) Fiskgratängen ser gudomlig ut!

Anonym sa...

Välkommen tillbaka med dina recept. Fiskgratängen måste absolut prova i helgen. Kram Kicki

Emmas Kök sa...

Jag har länge tänkt göra något liknande men kommer mig aldrig för. Kanske skall jag ta och göra en fiskgratäng ikväll.. Ser riktigt gott ut!

vanilla sky sa...

Du har fått en award av mig! kika in hos mig för mer info :)

Veronique sa...

Gud vad jag blev hungrig nu :(