Sök recept här!

lördag 28 november 2009

Viltlax



Igår hade vi familjen Hansson över på middag. Jag bjöd dem på den här lättlagade och otroligt goda laxen. Jag gillar recept som detta när man bara rör ihop och ställer in i ugnen.
Inspirationskälla: www.ica.se
Ingredienser
600 g lax (gärna färsk)
1 tsk salt
2,5 dl vispgrädde
2 msk konc viltkantarellfond
2 msk rårörda lingon
1 krm svartpeppar
1 tsk timjan

Tillbehör:
Herticoverts
Kokt pressad potatis
Smörstekta kantareller
Rårörda lingon

Gör så här:
Sätt ugnen på 225g salta laxen lägg den i en ungsäker form blanda grädde, viltfond, sylt, peppar och timjan häll över laxen. Tillaga mitt i ugn ca. 20 min.
Såsen kan med fördel göras dagen innan.
Servera tillsammans med pressad potatis, kokta herticoverts, lite extra rårörda lingon och toppa med smörstekta kantareller.

Ojoj, den här veckan har jag varit en dålig bloggare..
Jag får skylla på att jag har fixat och donat inför advent. Igår var som sagt lille Alvin med familj här. De små lekte tills de stupade.
Idag har Hagge och c/o varit i tidningen, det firades med en långpromenad i skogen och ett par grisöron ;)
Kram


1 kommentar:

Lotta sa...

Laxen låter god, får nog testas någon gång. Och ni var sååå fina i tidningen. :)