Sök recept här!

tisdag 17 november 2009

Kyckling med oliver, soltorkade tomater och fetaost



Här kommer kycklingreceptet som jag lovade skulle komma i söndags. Lite härligt datastrul förhindrade det, men men här är det i alla fall.
En god variant på redan kända ingredienser, själv så kommer jag att lägga detta bland mina favoriter.

4 pers
4 kycklingfiléer
1 dl svarta urkärnade oliver (vi blandade svarta och gröna oliver)
10 soltorkade tomater
1 feta ost
1 dl grädde (vi tog lite mer)
olivoljatorkad chilli
nymalen svartpeppar
flingsalt
2 pressade vitlökskyftor

Gör så här: Dela varje kycklingfilé i två bitar, ringla olivolja i botten på en form. Lägg i kycklingen, ringla över lite olivolja, salta, peppra och ta gärna någon mer favoritkycklingkrydda. Ex. grillkrydda.Stek i ugnen tills de är precis klara, kyckling blir lätt torr, så var noga att inte översteka. Låt kycklingen var inne i ugnen i 15-20 min i 225 grader (varmluft 200 grader). Ett tips är att dela kycklingen för att den ska stekas snabbare och för att den inte ska bli torr i kanterna. Ta ut kycklingen, häll bort endel kycklingspad om det blivit för mycket, lite kan vara kvar.
Gör en röra på hackade oliver, srimlade soltorkade tomater, fetaost i kuber och smaksätt med stark torkad chilli, nymalen svartpeppar, flingsalt och en liten skvätt olivolja samt grädden.Bred röran över kycklingen och ställ in i ugnen i ca 5 min innan ni skall äta.


Vi valde goda rotfrukter i ugn som tillbehör och en god kall basilikasås och det passade jätte bra!

Basilikasås: Blanda creame fraiche, färsk hackad basilika, flytande honung, en liten skvätt pressad citron. Krydda med flingsalt och citronpeppar!

Ikväll har jag och Amanda varit ute på en härlig promenad med min vän Lisa, tyvärr somnade lilltjejen i vagnen och vaknade till när jag tog av henne ytterkläderna. Detta medförde att hon blev pigg som en lärka och har varit minst sagt svår nattad..

Kram



2 kommentarer:

Helena Ljunggren sa...

Det där lät gott, riktigt gott :P

Pinglan sa...

Jag har ett liknande recept, men detta verkar gott!!