Sök recept här!

tisdag 24 november 2009

Mintchokladfudge



Idag visar jag receptet på det goda julgodis som jag gjorde i lördags. Själv hann jag inte ta kort på dem, då de tog slut otroligt fort på vår lilla tillställning. Kortet har jag lånat från bloggen där jag hittat receptet, jag har bara beskurit det lite.
Själv kommer jag absolut att göra dem här igen, för de var verkligen värda jobbet!

Till ca 24 bitar:
1½ dl Vispgrädde
1½ dl Strösocker
½ dl Ljus Sirap
1 msk Glykos
25g Smör
50g Mörk Kvalitets Choklad
10 droppar Pepparmyntolja
ev. Kakao & Florsocker till garnering
.
Gör så här:
1. Häll vispgrädde, socker och sirap i en tjockbottnad kastrull och koka upp på svag värme. Rör om då och då.
2. När kolan är 120°c (det tar ca 50 min), blanda ner glykos och smör. Rör om och koka ytterliggare 1 min.
3. Bryt i chokladen i mindre bitar och rör ner i kolan,tillsätt även peppermyntsoljan. Rör tills chokladen smält och smeten är jämn.
4. Häll den färdiga fudgen i en klädd form och låt den stelna i kylen.
5. När fudgen kallnat, skär den i munsbitar.Vänd till sist fudgebitarna i kakao eller florsocker.Förvara dem svalt, helst i kyl.

Idag insåg jag att första advent närmar sig med stormsteg och att det snart är dags att ta fram stjärnor och ljusstakar. Till helgen ska vi bjuda på middag både fredag och lördag, så nu gäller det att komma på lite goda recept!

Kram

1 kommentar:

Hallon & Blåbär sa...

Dom där har jag också suktat efter, mint och choklad är ju en favorit.