Sök recept här!

onsdag 11 maj 2011

Äppelkaka i långpanna


Något som jag kommer ihåg från barndomen är just äppelkaka i långpanna. Den var ett av recepten som fanns med i min första receptbok för barn.
Äppelkakan smakar nästan bäst om den får stå till sig någon dag och den serveras med fördel tillsammans med vaniljsås.

Ingredienser:
4 ägg
4 dl strösocker
5,5 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
100 g smör
2 dl mjölk
4 tsk kanel
4 msk strösocker
7 st äpplen (normalstora)

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret och ställ åt sidan. Skala och klyfta äpplena. Blanda 2 msk socker och 2 tsk kanel i en påse och lägg i äppelklyftorna. Blanda väl.
Vispa ägg och socker poröst. Blanda bakpulver och mjöl. Blanda försiktigt ner mjölet i äggblandningen och tillsätt mjölk och smör.
Smöra en långpanna och bröa med lite ströbröd. Använder jag bakplåtspapper, så smörjer jag även det.
Häll i smeten och tryck ner äppelklyfterna jämt över smeten. Blanda ihop de resterande 2 tsk kanel och 2 msk socker och strö över det på kakan.
Grädda mitt ugnen ca 25 minuter.
.
.
.
.





Våra små planteringar har vuxit och har därför fått flytta över till större krukor. Håller tummarna för att de kommer att få ett långt liv..

Kram

3 kommentarer:

Erika - Bakglädje sa...

Äppelkaka är ju så gott. Vad sugen jag blev nu. Min mamma gjorde det ofta när jag var liten och jag bakar det också ofta när jag ska göra något snabbt och gott.

Cupcakesfluffan sa...

Så gott, sådan brukade farmor alltid baka

mumsfillibaba sa...

Håller med!! Barndom! Ser mammas långpanna framför mig. Mums!!