Sök recept här!

onsdag 4 maj 2011

Bulligt rågbröd


I helgen  improviserade jag ihop det här brödet. Jag hade ingen färsk jäst hemma, men torrjäst funkade riktigt bra det också. Det blev ett trevligt bröd med en härlig bullig form.

Ingredienser:
1 påse torrjäst
5 dl vatten
1 dl olivolja
3 dl grovt rågmjöl
ca 8 dl vetemjöl special
1 msk flingsalt
1 msk ljus sirap

Gör så här:
Blanda jästen med 4 dl vetemjöl special och lägg i en bunke. Värm vatten och olja till ca 45 grader.  Häll vätska i bunken och blanda om. Tillsätt sirap, salt och resten av mjölet. Degen ska vara lite kletig när den är klar. Låt jäsa under duk 1 timma.
Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i två delar. Knåda lite och forma till två bullar. Lägg bröden på en bakplåtsklädd plåt och låt jäsa ytterliggare 30 minuter under duk.
Värm ugnen till 200 grader och grädda i mitten av ugnen ca 20-30 minuter.
Knacka på undersidan av brödet, låter det ihåligt så är brödet genombakt!
.
.
.
.
.


Ikväll har jag och Amanda pysslat med lite nytt pysselmaterial, som vi både tyckte var väldigt roligt. Vi fick till två fina konstverk, men vem som har gjort vad får ni lista ut själva..

Kram

1 kommentar:

Milli sa...

Detta bröd såg jättegott ut, får nog försöka baka det någon dag :) Tycker din blogg var väldigt inspirerande med både bakning och matlagning så jag lägger till dig i min länklista på bloggen =)