Sök recept här!

söndag 8 maj 2011

Kladdkakemuffins med chokladfyllning


Igår bakade jag de här grymt goda kladdkakemuffinsen. De var det godaste på länge!
Jag har än så länge bara ätit dem nybakta, men enligt Matplatsen så ska de vara som bäst lite halvtinade.
Uppdaterat: Själv föredrar jag dem nybakta, men de var helt ok halvtinade också!

Ingredienser:
4 ägg
6 dl socker
4 tsk vaniljsocker
2 krm salt
8 msk kakao
3 dl mjöl
200 g smält smör
30 folieformar (stora)

Fyllning:
100 g smör
2 tsk vetemjöl
4 msk socker
4 tsk kakao
1 dl mjölk
1 dl vispgrädde

Gör så här:
Kakan: Smält smöret och ställ åt sidan. Vispa samman ägg och socker. Blanda mjöl, vaniljsocker, kakao och salt. Tillsätt smöret och mjölblandningen till äggsmeten och blanda väl. Fyll ungefär hälften av formen med smet och ställ in i ugnen 10-12 min 200 C.

Fyllningen: Smält smöret i en kastrull och tillsätt mjöl, socker och kakao. Rör om till en slät smet. Häll i mjölk och grädde och koka i hop tills det tjocknar, ca 5 min, och låt det svalna något. Häll det sedan omgående i formarna (inte så det täcker hela kakan utan lämna en liten kant runt om).
Ät dem direkt eller ställ dem i frysen för att stelna. Plocka fram dem strax innan de ska serveras.



Servera tillsammans med vispad grädde och lite bär!
.
.
.
.







Igår var Amanda ute på en härlig ridtur med vår fyrbenta vän. Hon satt stadigt i sadeln och skrattade högt när de travade en liten bit.

Kram


4 kommentarer:

Remsan sa...

Ser väldigt goda ut. Svårt att föreställa mig att de skulle vara godast halvtinade. Sådana här kakor brukar vara godast nygjorda. Får nog helt enkelt testa, men då måste det bli några över att frysa in...

mumsfillibaba sa...

Choklad plus choklad kan aldrig bli fel....:)

Milli sa...

Dessa såg riktigt goda ut =)

Hanna - Bakfnatt sa...

De ser jättegoda ut!