Sök recept här!

lördag 28 maj 2011

New York Del 3


Den helt klart godaste middagen vi åt i New York var kamben på ovan restaurang. De var så möra och fina att köttet bara ramlade av och smakade helt ljuvligt!


Kambenen serverades med friterade räkor, pommes, coleslow och extra glaze. Ett måste att prova om ni får möjlighet!!
.
.
.
.








Temamiddagar är något som jag tycker är väldigt roligt, kanske ingen nyhet för mina trogna läsare..
Igår var det dags igen. Då hade jag bjudit in en kompis till "New York Eve". Dukningen amerikaniserades med lite flaggor och vasen på bordet är ett glas från en restaurang på Times Square, den kommer jag inom kort att skriva mer om.



Jag gjorde ett försök att efterlikna de goda kambenen från T.G.I Fridays. Övning ger färdighet får nog sammanfatta dem, men skam den som ger sig!
De blev helt ok, men långt ifrån en smakupplevelse. Jag gjorde felen att jag använde långa revben istället för kamben och endast glaze utan någon marinerad, så det är bara att försöka igen.
Jag har i alla fall receptet på den rätta glazen och det är ett steg i rätt riktning.



Jag serverade coleslaw i varsin skål och receptet till den tog jag från Vagabonds specialnummer om mat, som jag skrivit om tidigare. De hade just ett reportage om New York så det var väldigt passande.




Med på bordet fanns även baconinlindad sparris, närodlad från Klovarps Sparris, och en grönsallad. Jag hoppade över pommes och satsade lite mer på det gröna!




Efterrätten blev en snickersbakelse, gjord av hemgjordglass (med ägg från en privat gård därav den gula färgen), varvat med kolasås (kokade kondencerad mjölk), hackade jordnötter och som toppades med 70% mjölkchoklad.

Även efterrätten har hämtat sin inspiration från en matupplevesle på resan, men mer om den kommer senare!

PS. min middagsgäst rapporterar flera kilos uppgång efter ovanstående middag, men det kan jag väl aldrig tro.. DS.

Kram

3 kommentarer:

Katrin sa...

Nej vi gick ju inte upp ett gram av den! :) Fast vi gick ju några mil per dag också :)

Mårtenssons kök sa...

Så gott det låter med kambenen på TGIF. Vi har provat deras restaurang både i S-holm o Malmö och absolut bäst tyckte vi det smakade i S-holm. Konstigt att det skilde så mycket på smakerna mellan de två, undrar just hur mycket godare det är i N.Y... det bör ju vara mycket godare:)

Remsan sa...

Testa att koka revbenen i buljong i en timme innan du tar på glaze och grillar dem! Då faller de av benen.
Älskar temamiddagar. Roligt med NY-tema!