Sök recept här!

tisdag 12 april 2016

Äkta vaniljglass❤


Idag tänkte jag dela med mig av mitt bästa recept på vaniljglass. Oavsett vilken smak jag gör på glassen, så använder jag det här som grundrecept. Sååå gott och glassen smakar verkligen vanilj och är gul i färgen av äggulorna!!!

Ingredienser:
4 äggulor
100 g socker
2 dl mjölk 3%
1 dl vispgrädde
2 dl vispgrädde (till smaksättningen)
äkta vaniljpulver

Gör så här:


Vispa äggulor och socker med elvisp luftigt i en rostfri kastrull. 


Värm försiktigt till lite över fingervarmt under ständig vispning. Blanda 2 dl mjölk med 1 dl vispgrädde och tillsätt detta i taget i ägg- och sockerblandningen under vispning.
Ställ kastrullen åt sidan och låt svalna. Ställ sedan i kylen för att bli riktigt kylskåpskall.

Vispa 2 dl vispgrädde. 


Blanda sedan grädden med den kalla äggblandningen och tillsätt vaniljpulver lite i taget och smaka av.



Kör alltsammans i glassmaskinen ca 15 minuter eller tills den börjar tjockna lite.



Såhär såg min glass ut när den var klar i maskinen.



Häll över glassen i en burk och ställ i frysen.





Igår blev det verkligen så varmt och härligt som jag hoppats på. Jag och Flinga lyxade till det med tårta och märgben medans Arvid låg och sov gott i skuggan

Kram


Inga kommentarer: