Sök recept här!

torsdag 17 mars 2016

Saftig citronkaka med timjan❤


Igår bakade jag en jättegod kaka som jag vill tipsa om. Nämligen citronkaka med timjan, som fick en lite kompaktare konsistens än vanlig sockerkaka, men ändå väldigt saftig!

Ingredienser:
75 g rumsvarmt smör
2,5 dl strösocker
3 ägg
1 citron (allt skal och 3 msk av saften)
3 dl vetemjöl
1 krm havssalt
½ tsk bikarbonat
½ msk färsk hackad timjan (gärna citontimjan)
3/4 dl turkisk yoghurt

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa smör och socker fluffigt. Tillsätt ett ägg i taget,
Tvätta citronen noga i ljummet vatten och riv sedan skalet fint. Pressa ur saften och till sätt 3 msk citronsaft och det rivna skalet i äggsmeten.
Blanda vetemjöl, havssalt, bikarbonat och timjan i en annan bunke. Vispa sedan ner mjölblandningen i smeten och avsluta med att tillsätta yoghurten.
Häll smeten i en smord och bröad form och grädda mitt i ugnen ca 40 minuter.

Kakan är god att äta som den är, men vill man göra den lite festligare och servera den som dessert så är det bara att ha lite färska hallon och en klick grädde till.






Citrontimjan är helt klart en av mina favoritkryddor. Den doftar ljuvligt plus att man både kan använda den till matlagning och till bakning.





Igår hade jag en kär vän på lunchbesök. Hon har alltid varit som en storasyster för mig, så därför tycker jag att det är extra roligt att vi håller kontakten

Kram


Inga kommentarer: