Sök recept här!

måndag 7 mars 2016

Dagens lunchbricka...


..såg ut såhär och den bestod av jordärtskockssoppa med parmachips och gott dinkelbröd med pumpakärnor. Detta är en av mina absoluta favoritsoppor och den passar lika bra till vardags som till fest. Här kommer receptet igen för den som har missat!

Ingredienser:
räcker till ca 4 portioner
500 g jordärtskockor
3 st potatisar
3 st vitlöksklyftor
1 msk smör
1,5 dl vitt vin
5 dl vatten
2 hönsbuljongtärningar
3 dl vispgrädde
salt och svartpeppar

Gör så här:
Skala jordärtkockorna och potatisen. Skär bitar. Finhacka vitlöken.
Fräs ingredienserna med smör i en tjockbottnad kastrull.
Häll över vinet och låt koka ihop i en minut. Tillsätt vatten och lägg i buljongen.
Rör om och låt koka i 15 minuter, tills allt har mjuknat.
Mixa soppan i en matberedare eller med en stavmixer. Rör ner grädden och värm soppan.
Smaka av med salt och peppar.
Garnera med parmachips och ev parmesanchips.



Parmachips: Sätt ugnen på 180 grader. Lägg skivor av parmaskinka på en bakplåtspappersklädd plåt och låt dem torka i ugnen ca 5 minuter. Låt de svalna på plåten.





Jag kom nyligen in från en promenad med Flinga och Arvid och nu har jag precis satt mig här vid datorn tillsammans med en god chokladtryffel och en latte.  Det är Patriks mamma Lena som har gjort tryffeln och jag har för mig att hon sa att den endast var sötad med honung, vilket känns nyttigt!

Kram



Inga kommentarer: