Sök recept här!

lördag 22 mars 2014

Blåbärsmuffins med kokoscrisp


Igår bakade jag blåbärsmuffins till våra snickare. Som topping provade jag en kokoscrisp för första gången, vilket blev en god smakkombination.

Ingredienser:
räcker till ca 6 muffins
1 ägg
1 dl strösocker
50 g smör
½ dl mjölk
1,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 krm vaniljpulver (en liten burk som finns bland baksortimentet, oftast jämte vaniljstängerna)

Fyllning:
½ dl blåbär (jag använde frysta)

Topping:
25 g smör
1 dl kokos
0,25 dl strösocker

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret till smeten och ställ åt sidan. Vispa ägg och socker fluffigt, tillsätt mjölk och smör.
Blanda mjöl, bak- och vaniljpulver och tillsätt även detta till smeten. Blanda väl. Fördela smeten jämt och fyll formarna till lite mer än hälften. Fördela ut blåbären jämt bland formarna. TIPS! Jag brukar sätta mina formar i en muffinsplåt, för då flyter de inte ut på samma sätt.
Grädda mitt i ugnen ca 15-20 minuter.
Smält smöret till toppingen och rör ihop tillsammans med kokos och socker. Ta ut muffinsen ur ugnen efter ca 10 minuter och strö på topping. Grädda ytterligare 5-10 minuter tills muffinsen är genonomgräddad.

Låt svalna på galler under duk




Vägen till färdiga muffins gick allt annat än smärtfritt..
Det började med att jag kom på att jag glömt att stoppa i blåbären efter att jag satt in muffinsen i ugnen. Jag tänkte att plåten har nog inte hunnit bli varm än så några grytlappar behövs inte, men den var så varm att jag tappade plåten...
Bara till att städa ugnen och börja om. Tror ni inte att vispen går sönder då. Det är sådana här dagar man får öva sitt tålamod extra mycket!!
Tillslut fick jag i alla fall ihop 6 st muffins som jag traskade ner till vårt bygge med. Att hälften av gänget då redan hade hunnit åka.. ja det är en annan historia :)

Kram





Inga kommentarer: