Sök recept här!

tisdag 15 februari 2011

Älgfärsgratäng


Här kommer receptet på en grymt god gratäng. Så balanserad och god i smaken!!!
Servera den tillsammans med en god sallad (och ev ris om man vill). Orginalreceptet har jag hittat hos duktiga Birgitta Höglund, men sedan har jag gjort vissa små justeringar.

Ingredienser:
400 gr Älgfärs
50 gr Smör
2 rivna Morötter
1 röd Paprika
1 grön Paprika
1 gul Lök
2 Vitlöksklyftor
1½ dl Rödvin
2 msk Tomatpuré
1 tsk Worcestersauce
1 tsk Paprikapulver
Havssalt och nymald Vitpeppar

Ostsås
3 dl Grädde
3 Ekologiska Äggulor
3 dl riven Västerbottenost
Havssalt och nymald Vitpeppar

Gör så här:
Skär grönsakerna i små tärningar. Bryn köttfärsen i smöret tills det fått lite färg. Blanda ner grönsaker och tomatpuré, låt allt fräsa med en stund.
Rör ner rivna morötter och kryddor. Häll på rödvin och Worcester, låt koka upp och sen puttra i 30 minuter, späd ev. med ½ dl vatten om det fastnar i botten.
Riv osten. Blanda ägg och grädde, krydda ordentligt. Rör ner den rivna osten.
Häll köttfärssåsen i en smord form och täck med ostsåsen.
Grädda i ugn 175° i 40 minuter.
.
.
.






Amanda hittade en fin pinne, som hon absolut ville ta med sig hem.


Idag tog jag och lilltjejen en skön promenad till affären. Perfekt att kombinerar nytta och nöje och lite frisk luft är alltid skönt!
Tyvärr blev det aldrig någon handling, för affären var stängd pga strömavbrott..
 
Kram
 

1 kommentar:

Birgitta Höglund's Mat sa...

Hej MorMia. Vad roligt att du tyckte om min gratäng. Din ser också väldigt god ut.

Snöbilderna får mig att längta hem lite också :)
Soliga hälsningar från Alanya