Sök recept här!

fredag 14 maj 2010

Skinksnitzel




En rätt som jag lärde mig att laga i skolan när vi hade "Elevens val" är panerad skinksnitzel. Sedan dess har den fått följa med mig genom åren.
.
Ingr:
Skinksnitzel
vetemjöl
ägg
ströbröd
salt
citronpeppar
sv.peppar
smör till stekning

Tillbehör:
citron
pressad potatis/potatismos
ärtor
örtsmör
.
Gör så här:



Börja med att mjöla in köttet ordentligt. Detta för att paneringen inte ska trilla av köttet.



Doppa det sedan i uppvispat ägg.




Rulla det sedan i ströbröd blandat med kryddor.
Stek köttet i smör på medelhög värme.
Servera tillsammans med potatismos, kokta ärtor, citronskiva och gärna ett gott örtsmör.
Jag brukar göra eget örtsmör: Blanda smör, pressad vitlök, oregano, örtsalt och färsk persilja.



Imorse vaknade vi 04.30 så det har varit en väldigt lång dag, men inte mig emot för jag har fått en hel del gjort. Bland annat har jag bakat två plåtar med Philadelphiabullar. Har ni inte testat dem ännu så gör det nu!
.
Kram

1 kommentar:

Ninni sa...

Det är ju såå himla gott:)