Sök recept här!

söndag 20 december 2009

Skurna pepparkakor



Idag visar jag ett recept på pepparkakor som kan rekommenderas om man vill slippa att kavla och ta ut mått.
Receptet kommer ifrån Jennys farmor och farfar, så det har några år på nacken.

Ingredienser:
300 g smör
2 dl socker
1 dl mörk sirap
2 msk kanel
2 tsk ingefära
3/4 dl sötmandel
3/4 msk bikarbonat
1,2 L vetemjöl (ta inte allt på en gång, vänta och se)
.
Gör så här:
Rör samman smör, socker och sirap. Blanda i kryddor, oskållat grovt hackad mandel, bikarbonat och mjöl. Arbeta och forma degen till 2 rullar. Låt dem hårdan i ett par timmar eller över natt i kylskåp. Skär dem sedan i skivor och grädda på plåt med bakplåtspapper i 225 grader i ca 5 minuter.


Idag har jag, Amanda och min mamma varit ute och åkt bob. Det var första gången för Amanda och så här roligt tyckte hon att det var..
.


Igår var vi på julkalas nummer två och denna gång var det även kött med på bordet. Otroligt gott var det och det var nog ingen som gick hungrig från det bordet!

Kram


4 kommentarer:

Lotta sa...

Och jag, som inte brukar receptblogga, hade recept på skurna pepparkakor i min blogg igår. :)

God Jul på er!

Emilies Skafferi sa...

Smarriga kakor, perfekt att slippa allt kavlande också. Ser jätte härligt ut ute i snön:)

S A N N A S . R U M - ny design! sa...

Gud så smaskigt!

Birgitta Höglund's Mat sa...

Hej Mor-Mia. Ser ut som ni har det riktigt härligt med snö och allt. Ha en riktigt God Jul önskar Birgitta