Sök recept här!

onsdag 7 augusti 2013

Crème brûlée med rabarber


Eftersom vi fortfarande har rabarber i vår trädgård, så försöker jag passa på att testa så många rabarberrecept jag kan innan den säsongen är över.
I helgen testade jag crème brûlée med rabarber, vilket visade sig vara riktigt gott!
Perfekt efterrätt att förbereda i god tid och förvara i kylskåp. Till servering är det bara att plocka fram så många som man är och strö över rörsocker och bränna med brännare!

Ingredienser:
räcker till ca 8 st formar
200 g rabarber
1 msk smör
1 dl strösocker
Brûléesmet:
½ tks vaniljpulver (alt. 2 st vaniljstänger)
5 dl vispgrädde
1 dl mjölk
1,5 dl strösocker
6 st äggulor
Servering:
4 msk rörsocker

Gör så här: 
Sätt ugnen på 150° och sätt in en plåt med höga kanter fylld till hälften med vatten.
Skala och skär rabarbern i mindre bitar. Fräs rabarbern i smör med sockret 2-3 min tills de börjar mjukna. Fördela rabarbern i små ugnssäkra portionsformar som rymmer ca 1 1/2 dl.



Blanda vaniljpulver, grädde och mjölk i en kastrull. Koka upp under omrörning. Låt kallna.
Rör samman socker och äggulor. Häll över gräddmjölken och rör om. Häll blandningen över rabarbern.
Ställ formarna i vattenbadet och grädda 50-60 min, tills brûléerna börjar stelna. De stelnar helt när de kallnat.
Låt brûléerna kallna, täck över med plastfolie och förvara i kylskåp till strax före servering.
Strö rörsocker över brûléerna och bränn dem med en gasbrännare tills sockret smält och fått färg.



Väldigt gott med rabarbersmaken i botten toppat med den lena crème brûléen!





Den här veckan jobbar jag endast förmiddagar, så på eftermiddagarna är jag och Amanda hemma och har det gott. Känns väldigt lyxigt med en mjukstart för oss båda!

Kram


2 kommentarer:

Millas Hälsoblogg sa...

Vad spännande att göra creme .. på rabarber:)

Linda & Sven sa...

Så gott det ser ut! Tack för en mysig dag i går med bajs och myror;D;D;D Vilka duktiga barn och hundar vi har! Kram