Sök recept här!

onsdag 9 januari 2013

Lax med ost- och dilltäcke


I veckan har vi testat ett nytt laxrecept. Resultatet blev riktigt bra och här kommer receptet. Inga konstiga smaker utan allt harmoniserar lugnt med varandra.

Ingredienser:
600-800g färsk lax
färsk dill
1 dl mtl yoghurt
1 msk majonäs
riven västerbottenost
salt och vitpeppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Smörj en form och lägg i laxbiten. Salta och peppra ovansidan.


Täck laxen med hackad dill.
Blanda ihop yoghurt och majonäs och bred blandningen över dillen.


Avsluta med att strö över riven ost.
Laga mitt i ugnen ca 20 minuter eller tills laxen är genomstekt.

Servera tillsammans med en god sås och pressad potatis (alternativt blomkålspuré).




Jag har börjat använda en grillpanna när jag ska försteka fläskfilé innan den ska in i ugnen.
På så sätt kan jag steka på högre värme utan att fläskfilén blir bränd och torr. 
Bilden tog jag igår när vi lagade den här goda rätten,  som är en av Amandas favoriträtter.

Kram


1 kommentar:

MÅ Gott sa...

Vad gott! Det kan ju liksom inte gå snett med fin lax, västerbottens och dill, mmm!

Trevlig helg!