Sök recept här!

söndag 15 april 2012

Het saffranskyckling, ratatouille och hemgjord pasta



I torsdags lagade jag och en kollega mat tillsammans på jobbet och det resulterade i den här goda rätten!
Jag hade valt kycklingrätten (som jag hittat dagen innan i en tidning hos frisören) och min kollega hade bestämt rataouille och pasta. Det var första gången jag var med och lagade hemgjord pasta, så det var en upplevelse i sig.


Het saffrans kyckling:
1 kg kycklingben

Marinad:
1 pkt saffran
1 msk farinsocker
4 pressade vitlöksklyftor
1 tsk chiliflakes
Rivet skal och saft av 1 citron
1 msk smör- och rapsolja (jag blandade lite smält smör med rapsolja)
1 tsk salt
½ tsk svartpeppar

Gör så här:
Blanda ingredienserna till marinaden. Lägg i kycklingbenen i marinaden och låt dra i minst 2 timmar i kylskåp. Sätt ugnen på 225 grader. Lägg kycklingbenen på en ugnsfast form och låt steka i mitten av ugnen ca 30 minuter.




Pasta
 2 dl durum vetemjöl
2 dl vetemjöl
2 ägg
2 msk vatten
2 msk olja
Gör så här:
Knåda ihop till en deg, lägg sedan att vila minst 30 minuter.
Kavla ut den så tunn det bara går, snitta i lagom stora bitar.
Barnen tycker det är roligt att använda pepparkaksfigurer.


Ratatouille
1 röd paprika
1 gul paprika
1 vitlöksklyfta
8 tomater
1 zucchini
Gör så här:
Hacka ner allt i små tärningar.  Fräs allt i stekpannan i 5 minuter, ställ sedan på låg värme i 20 minuter.






I fredags bakade jag fyllda cupcakes toppade med dumleganach till vårt eftermiddagsfika på jobbet. Jag hade hittat ett nytt recept på chokladmuffins som skulle vara bra till cupcakes, men de blev alldeles för torra för min smak. Ändå förkortade jag tiden i ugnen för dem.. Jaja man lär så länge man lever :)

Kram


1 kommentar:

MÅ Gott sa...

Egengjord pasta! Jag har aldrig gjort det, men det verkar så himla gott!
Muffinsen ser ju hur goda ut som helst!