Sök recept här!

tisdag 9 november 2010

Köttfärspaj med rutigt pajtäcke




























När jag ändå var i farten och lagade paj gjorde jag en variant med köttfärs också. Det är lika mkt pajdeg som om formen hade varit klädd, men det blir en fin dekoration att lägga den ovanpå istället!
.
Pajdeg:
1,5 dl dinkelmjöl
1,5 dl grahamsmjöl
125 g smör
3 msk vatten
.
Fyllning:
500 g köttfärs
100 g rökt skinka
1 st gul lök
1 st röda paprika
1 st gul paprika
1-2 tsk salt
1 tsk mejram
2 tsk basilika
2 msk rödvins vinäger
1 1/2 dl creme fraiche
(ägg att pensla med)
.
Gör så här:
Gör degen i en matberedare och låt vila kallt en stund.
Stek färsen och tillsätt skinkan. Hacka löken och paprikan i små bitar och låt fräsa med. Tillsätt salt, mejram, basilika och  vinäger. Sjud försiktigt ca 5 min. Tillsätt creme fraichen. Häll köttfärsröran i en pajform. Rulla degen i tunna remsor och lägg överst i rutmönster. Pensla med uppvispat ägg. Grädda pajen i nedre delen av ugnen 225 C ca 25 min.
Servera tillsammans med en god sallad!


















..
Idag har jag kokat mjölkfri fudge och det gick alldeles utmärkt. Jag kokade den bara till lite högre temperatur än vanligt. För säkerhets skull gjorde jag kultestet för att se om den var klar!

Kram

2 kommentarer:

Betty sa...

Tacka dina gener för att du kan äta allt underbart gott du lagar. Jag hade nog sett ut som en , jag vet inte vad ?
Tycker gott du kan skaffa lite hönor o ha hos mamma o pappa , det skulle nog vara poppis ;)

Kram på dig. Betty

Hallon & Blåbär sa...

Ser himla gott ut och dessutom låter den toppen!

Ha en bra dag!