Sök recept här!

tisdag 13 oktober 2009

Havrekakor med choklad



Spröda kakor innehållande havregryn och mörk choklad är svårslaget!
Här kommer ett recept som min vän Jenny har gett mig och som är riktigt gott. Det är en "upphottad" variant av havreflan.
.
Till ca 18 kakor
225 g mjukt smör
2 dl brunt farinsocker
1½ dl strösocker
2 tsk bakpulver
1 stort ägg
2½ dl vetemjöl
4½ dl havregryn
2 tsk vaniljsocker
150 g grovhackad chocklad (du kan välja mellan blockchoklad eller 70% choklad, jag har bara använt mig av 70%)

Gör så här:
Rör det rumstempererade smöret med farinsocker, strösocker och bakpulver till en smidig massa. Rör ner ägget. Tillsätt mjölet blandat med havregryn och vaniljsocker. Blanda sist i chokladen.
Gör därefter små bollar av smeten som du sedan lägger på bakpappersklädda plåtar. Det är lagom med 6 små bollar på en plåt, platta gärna till bollarna lite.
Grädda kakorna mitt i ugnen i 200 grader i 10-12 minuter. Låt kakorna svalna innan de läggs i burk med lock.

Idag blir det till att ta hand om alla mina äpplen. Förmodligen blir det lite mos som Sandra var så gullig och tipsade om. Mos är så bra eftersom man kan frysa in det och ta upp när man behöver.
Kram

1 kommentar:

bakmammorna sa...

vilka goda kakor!!! havregryn och choklad- kan det bli bättre :-)