Sök recept här!

onsdag 16 februari 2011

Frittata med grönsaker och svamp


Frittata är ett gott alternativ till paj. Enkelt och gott och man kan lägga i det man har hemma. Den här varianten blev med grönsaker och svamp!
.
Ingredienser:
8 hela ägg
1 röd lök (finhackad)
1 röd paprika (finhackad)
200 g champinjoner (kvartade)
1 färsk broccolibukett
2 dl riven parmesan
2 dl mjölk (beroende på äggens storlek)
salt
peppar
.
 Gör så här
1. Sätt ugnen på 160 grader.
2. Skala och finhacka löken. Finhacka paprikan,kvarta champinjonerna och skär broccolin i mindre delar.
3. Stek svampen i lite smör på medelvärme och tillsätt grönsakerna. Knäck äggen i en bunke och vispa sönder dem.
4. Blanda sedan i mjölk och parmesan. Här kan man få tillsätta lite extra mjölk ifall äggblandningen är för tjock. Smaka av med salt och peppar.
5. Häll äggsmeten över grönsakerna i stekpannan.
6. När blandningen börjar sätta sig i kanterna av pannan, ställ in den i ugnen på 150-160 grader i cirka 15-25 minuter.




 Servera fritatan som den är, eller med en grönsallad.
.
.
.




Idag har jag och lilltjejen haft ett lyckat besök hos tandläkaren, hon både gapade och visade tänderna..

Kram

4 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Låter som en perfekt rätt för våra tisdagskvällar då vi äter lite senare på kvällen. Ska vi minsann ta och prova!

Cupcakesfluffan sa...

Låter som en himla god rätt, den får jag alt ta och testa här hemma

Katarina sa...

Hej! Vad roligt att du tittade in hos mig. Äggrätter är aldrig fel och med parmesan dessutom, nam. Ser gott ut. Kram

Remsan sa...

Frittata tycker jag om. Jag är nämligen inte så glad i pajdeg, så detta passar mig perfekt.