Sök recept här!

torsdag 3 mars 2016

Vaniljbullar❤



Något som alltid är bra att ha i frysen är bullar, så igår bakade jag en sats vaniljbullar.

Ingredienser:
50g jäst
100g smör
5 dl mjölk
2 tsk malen kardemumma
0,5 dl ljus sirap
3 msk strösocker
1 nypa salt
ca 10 dl vetemjöl

Fyllning:
150g rumstemepererat smör
1 dl strösocker
1,5 krm vaniljpulver (alternativt 1,5 msk malen kanel)

1-2 uppvispade ägg
pärlsocker

Gör så här:
Smula jästen i en bunke. Tillsätt kardemumma, salt, sirap och socker och rör så att jästen smälter. 
Värm mjölk till 37 grader (fingervarmt) och häll den över jästen. Tillsätt rumsvarmt smör i småbitar. Tillsätt mjölet lite åt gången och knåda degen i en assistent tills den är slät och elastisk. Låt den sedan jäsa till dubbel storlek under duk i ca 30 minuter.
Rör ihop ingredienserna till fyllningen under tiden degen jäser.
Häll ut den färdigjästa degen på ett mjölat bakbord och dela den i två delar. Kavla ut dem en åt gången till en rektangulär platta. Bred på hälften av fyllningen och rulla ihop degen på längden. Skär rullen i lika stora bitar och lägg bullarna i bullformar på en plåt.
Låt bullarna jäsa under duk i ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 250 grader och pensla bullarna och strö på pärlsocker. Grädda dem mitt i ugnen ca 5-8 minuter. Låt kallna på galler under duk.




Jag fick så fina presenter och blommor på min födelsedag att jag kände mig riktigt bortskämd.
Tusen tack alla nära och kära som firade mig


Älskar min fina tulpanbukett

Kram


Inga kommentarer: