Sök recept här!

onsdag 9 mars 2016

Lövtunna rågknäckebröd


Idag tänkte jag dela med mig av det här goda receptet på knäckebröd som jag bakade för ett tag sedan. Sååå goda med lite smör och en god ost på.

Ingredienser:
Räcker till ca 40 st knäckebröd
25 g jäst
5 dl vatten
1 tsk salt
1 tsk malda brödkryddor
1 liter grovt rågmjöl (550g)
2 dl vetemjöl (120g)

Gör så här:
Smula jästen i en bunke. Häll över fingervarmt vatten (37 grader) och rör om så att jästen smälter.
Tillsätt salt, brödkryddor, vetemjöl och det mesta av rågmjölet. Arbeta samman degen och tillsätt ev mer mjöl. Degen ska vara lite lös och lätt, så gör den inte för kompakt.
Låt den jäsa under duk till dubbel storlek, ca 1h och 15 min.
Arbeta samman degen i bunken. Ta sedan upp den på mjölat bakbord och dela den i 40 lika stora bitar. Forma varje del till en lite bulle och kavla ut den riktigt tunt med hjälp av rågmjöl på både kavel och bakbord. Avsluta med att kavla med kruskavel.
Sätt ugnen på 250 grader.
Lägg de tunna kakorna på en bakplåtspappersklädd plåt och låt dem jäsa ytterligare (utan duk) i ca 10 minuter.
Grädda kakorna mitt i ugnen ca 5-10 minuter beroende på ugn och låt dem sedan kallna på galler utan bakduk.



Förutom att träna styrkan i nacken så har vi nu även börjat så smått med smakportioner för Arvid och det går väl sådär..  I eftermiddag tänkte jag att han ska få prova morot för första gången, Det ska bli spännande och se vad han tycker om det!!

Kram


Inga kommentarer: