Sök recept här!

onsdag 23 mars 2016

Köttfärspaj med morot och vitkål


Just nu har vi fått in en väldigt bra rutin där Arvid somnar på tidiga morgonpromenaden när vi följer Amanda till skolan. Detta gör att jag får en hel del gjort på förmiddagen, så häromdagen lagade jag dessa köttfärspajer!
Receptet finns sedan tidigare på bloggen, men det förtjänar att upprepas.

Ingredienser:
Deg:
150g smör
3 dl vetemjöl
4 msk vatten

Fyllning:
400 g nötfärs
3 normalstora morötter (grovrivna)
4 dl finstrimlad vitkål
1 vitlöksklyfta (pressad)
1,5 msk worcester sauce
1,5 msk dijon senap
1,5 grönsaksbuljongtärning
1,5 dl vatten
salt och peppar

Äggstanning:
4 ägg
1 dl creme fraiche
3 dl grädde
1 dl grovriven parmesanost


Gör så här:
Lägg ingredienserna till pajdegen i en matberedare och kör ihop till en deg. Alternativt nyp ihop den för hand.
Tryck ut degen i en pajform och ställ in i kylen ca 30 minuter.




Sätt ugnen på 200 grader.

Bryn köttfärsen i olja (jag använde en smaksatt rapsolja med chili och vitlök) och tillsätt morötter, vitkål och vitlök. Smula ner buljongtärningarna och tillsätt vatten, senap, worcester sauce och låt småputtra i ca 10 minuter. Smaka av med salt och peppar.

Nagga pajskalet med en gaffel och förgrädda det mitt i ugnen ca 10 minuter eller tills det har blivit lite gyllene.
Häll i köttfärsfyllningen. Rör ihop äggstanningen och häll den över köttfärsen.
Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter.





Nej nu blir det till att stänga ner datorn och ta tag i det här mindre roliga hushållsarbetet..

Kram



Inga kommentarer: