Sök recept här!

torsdag 24 mars 2016

Goda tips inför påsk


Idag tänkte jag tipsa om den här kalla skaldjurspajen, som är en riktig höjdare med tonfisk och kräftstjärtar. Receptet har följt med mig så länge jag kan minnas!

Pajdeg
3 dl vetemjöl
125g smör
2 msk vatten

Fyllning
1 liten burk kräftstjärtar i lag
1 burk tonfisk
1 dl gröna ärtor
2 dl creme fraiche
1 dl majonnäs
3 msk hackad purjolök
1 msk chilisås
klippt dill
salt och citronpeppar

Gör så här:
Gör pajdegen i en matberedare och tryck ut degen i en pajform, nagga med en gaffel och ställ kallt en stund. Sätt ugnen på 200 grader och förgrädda skalet i ca 15 min eller tills det börjar få lite färg. Låt kallna.
Blanda fyllningen och lägg i det kalla pajskalet. Dekorera gärna pajen med lite färska grönsaker. 

Klart att servera.





Till efterrätt rekommenderar jag verkligen den här citronpajen med färsk timjan. Riktigt riktigt god!!!
Pajen är lika god nybakad som dagen efter.

Ingredienser:

Pajdeg
3 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 tsk bakpulver
1 knivsudd vaniljpulver (går att utesluta)
175 g smält smör

Fyllning:
3 ägg
2 dl strösocker
2 dl vispgrädde
2 msk vetemjöl
1 knivsudd vaniljpulver (alt. 1 tsk vaniljsocker)
rivet skal och saft från 1,5 citron
2 msk hackad färsk timjan (gärna citrontimjan)

Till servering:
Vispad grädde

Gör så här:
Blanda samman alla ingredienser till pajdegen i en bunke och tryck ut den i en form med avtagbar kant. Nagga botten med en gaffel. Ställ sedan formen i kylskåp 30 minuter.
Blanda under tiden samman ingredienserna till fyllningen och sätt ugnen på 200 grader.
Fyll det kalla pajskalet med fyllningen och grädda mitt i ugnen ca 35 minuter.





Nu håller vi tummarna för att vi får sådana här fina dagar under påskledigheten. Så skönt att bara sitta ute och känna solens strålar värma!!

Kram


Inga kommentarer: