Sök recept här!

tisdag 1 mars 2016

Pavlova med chokladkräm och min födelsedag❤


I lördags fyllde jag år och det firades så klart, även om det i år skedde i liten skala då lilleman var lite hostig.
Denna gång testade jag att baka min favorittårta som pavlova och det gick ju alldeles utmärkt. Godast blir den om man bakar marängen dagen innan.

Ingredienser:
Räcker till ca 9 pavlova
4 äggvitor
2,5 dl strösocker
4 dl puffat ris

Gör så här:
Vispa äggvitorna till hårt skum. Blanda försiktigt ner socker och puffat ris med en slickepott.



Jag ritade ringar på bakplåtspappret med hjälp av en liten glasskål (12 cm i diameter) och det räckte till nio stycken. Jag fick på detta sätt lika stora pavlova. Marängen sväller dock lite i ugnen så se till att ha ordentligt med luft mellan dem.

Fördela marängsmeten i de ritade ringarna och sätt in i ugnen ca 55 minuter i 150 grader.
Låt sedan marängerna svalna på plåtarna och låt dem gärna stå i rumstemperatur till dagen efter.

Chokladkräm:
2 dl mjölk
6 msk vetemjöl
4 msk kakao
4 äggulor

Gör så här:
Lägg allt ovan i en kastrull och låt det tjockna till lite och ta det precis innan det börjar att koka.
Låt krämen sedan svalna och blanda sedan i nedan ingredienser.

2 knivsudd vaniljpulver
100 g rumsvarmt smör
2 dl florsocker

Bred sedan chokladkrämen över marängerna och toppa med vispad grädde!
Garnera ev med lite riven choklad eller strössel.







Amanda hade skrivit ett rim på sitt paket till mig och hur jag än funderade så kunde jag inte komma på vad det var..



I paketet låg precis den Buddah jag så länge har velat ha, men som har varit slut i alla butiker sedan jul 2014 (jag har ringt runt!!!) och som jag inte trodde skulle komma in igen!!
Så det blev ett stort glädjetjut precis som hon hade gissat

Kram


Inga kommentarer: