Sök recept här!

tisdag 25 augusti 2009

Syltgrottor



I söndags bakade jag dessa enkla kakor till vår picknick. Själv tycker jag att de är väldigt goda i all sin enkelhet. Vill man snabbt slänga ihop något gott är dessa kakor att rekommendera!

Till ca 30 st. kakor:
4,5 dl vetemjöl
250g smör
1,5 dl strösocker
1 dl vaniljsåspulver (kallrörd)
1,5 tsk bakpulver
1,5 dl sylt (hallon, drottning eller vad man har hemma)

Gör så här:
Blanda mjöl och smör till en grynig blandning. Tillsätt övriga ingredienser och knåda ihop till en deg. Rulla ut två längder, ca 5 cm i diameter. Skär längderna i ca 30 bitar. Lägg dem med snyttytan uppåt i pappersformar. Gör en grop i mitten och fyll den med sylt.
Grädda mitt i ugnen i 200 grader ca 15 minuter. Låt svalna på plåten.


Alldeles strax ska jag och Amanda åka och hämta min vinst som jag vann hos Marias Kakburk. Det ska bli väldigt spännande att få bläddra i den fin fina boken!
Kram


2 kommentarer:

Helena Ljunggren sa...

Nu tror jag bestämt att jag får ta och göra mig lite hallongrottor. Ser på tok för mycket fina och goda kakor överallt :)
De ser verkligen gôrsmarriga ut!

www.helenaljunggren.com

åsa - hello sugar! sa...

hallongrottor var min lillebors favoritkaka när han var liten. :) de är verkligen smarriga!

grattis till vinsten förresten!!