Sök recept här!

fredag 28 augusti 2009

"Fisk & Skaldjur"

Då var den här veckan också snart slut. Det är skrämmande vad fort tiden går!
Idag är det sista veckan i augusti, så nästa fredag byter jag tema. Den uppmärksamme läsaren vet redan till vilket tema!
Tjejen som gästar mig idag har jag känt sedan första klass och hon är en underbar person. Hon har nyligen flyttat in i sitt och sin sambos nyrenoverade hus och det är verkligen en fröjd att komma på besök dit!



Namn: Jennie Voronen
.
Familj:
Sambon Jimmy och katten Zelma.

Den bästa mat jag vet: Svårt att välja…. Jag har många favoriträtter, men om jag måste välja får det nog bli grillad tonfisk med någon fräsch sallad och kall chilisås till.
.
Den värsta mat jag vet: Inte lika svår fråga, helt klart lever.

Matlagning är som roligast när: När jag har gott om tid och det är nära och kära som ska äta maten. Det får gärna vara något nytt recept.

Min hälsning till Mor-Mia: Som vanligt blir allt superbra i allt du gör. Du har fått till en jätte fin- och inspirerande blogg. Jag är mäktad imponerad. STOR kram på dig vännen

"Enkel fisksoppa"



Här kommer grundreceptet på en enkel, men mycket krämig och god fisksoppa. Välj själv den fisk som du tycker är god. Den här gången valde jag att ha i laxfilé och torskfilé. Utöver grundreceptet har jag även i blomkål, broccoli och paprika.

Grundrecept;
400 g fisk
3-4 st morötter
5 dl vatten
1 fiskbuljongtärning
Purjolök
100 g vitlöksost (Creme bonjour)
2 dl creme fraiche
Salt
Cayennepeppar
Citronpeppar
Räkor

Gör så här:
Skala och strimla morötterna och låt de småkoka i vattnet med buljong i ca 10 min. Dela fisken i bitar, inte för små. Tillsätt den skivade purjolöken, vitlöksosten och creme fraichen. Rör om. Lägg i fisken och låt det småkoka i 5 min. Smaka av med kryddorna. Lägg sist i räkorna, när soppan är färdig och servera med färskt bröd. Smaklig måltid!


Idag har jag semester, så alldeles strax ska jag åka iväg. Alltid skönt med lite ledighet så här i "höst-tider".

Kram


1 kommentar:

Helena Ljunggren sa...

Vilken ljuvlig fisksoppa! Räkor kan man aldrig få för mycket av :)