Sök recept här!

måndag 31 augusti 2009

Pastagratäng med zucchinisnurror



Kvällens middag bestod idag av den här pastagratängen. Det var första gången jag lagade rätten, men inte helt otänkbart att jag gör den igen.
Det var ett gott och enkelt vardagsrecept. Ett extra plus tycker jag det är när ingredienserna är få och lätta att få tag på!
(Receptkälla: Allt om mat)

Ingredienser
250 g lasagneplattor, färska
200 g skinka, tunt, skivad, kokt
1 st zucchini
5 dl ostsås
1 dl ärter, tinade, gröna
1 msk smör
0,5 tsk salt
1 dl ost, riven (själv använde jag riven parmesan)

Gör så här:
Ostsås finns av olika fabrikat. Här har jag använt Kelda.
1. Sätt ugnen på 200°. Lägg ut lasagneplattorna. Pensla med vatten för att mjuka upp dem. Skär dem till plattor ca 15 x 25 cm i diameter. Lägg på skinka och rulla ihop dem till rullar. Skär i ca 2 cm tjocka bitar.
2. Hyvla zucchinin i långa remsor med en osthyvel. Rulla ihop dem till snurror. Smörj en ugnssäker form med smör. Häll lite av ostsåsen i botten. Ställ pastarullar och zucchinisnurror i formen.
3. Strö över ärterna. Häll på ostsåsen. Salta. Strö på ost. Baka mitt ugnen 25–30 min tills pastan känns mjuk och har fått fin färg


Idag hade jag tänkt vara duktig och gå och lägga mig tidigt utan att göra ett blogginlägg, men efter att ha legat klarvaken i 30 minuter, så valde jag att gå upp och göra ett inlägg i alla fall.
Förhoppningsvis så har jag fått ur mig lite energi efter det här.. ;)
Imorgon ska jag visa en häftig grej som jag fick av några goda vänner igår, det har med bakning att göra mer säger jag inte!

Kram och God natt

2 kommentarer:

Helena Ljunggren sa...

zucchini är underskattat. Så fantastiskt gott!

LANTHUNDEN sa...

Tack så hjärtligt min vän för den utsökta makrillen:)

Nog absolut bland det godaste jag ätit...hade tänkt att dela med mig till stefan men plötsligt hade jag smällt i mig BÅDA fiskarna på bara några minuter hmmm lite ont i magen hade jag allt! Synden straffar.....

Tack ännu en gång:)
Kram