Sök recept här!

fredag 21 augusti 2009

"Fisk & Skaldjur"

Idag gästbloggar en nära vän till mig. Han är världens snällaste och otroligt duktig i köket. Vi har inte bara matintresset gemensamt, utan även intresset för hundar och våra barn.
Äntligen har jag fått äran att ha honom som gästbloggare här på Mor-Mia´s. Idag tipsar han om ett bra och gott vardagsrecept.
Varmt Välkommen Sven!




Namn: Sven Rogberg

Familj: Fru Linda, dotter Lovisa 1½år , 3 hundar, 1 katt och 1 häst.


Den bästa mat jag vet: Jag är en riktig allätare som har massor utav favoriter. Dock är en återkommande favorit Risotto. Det är så lätt att variera, kan vara både huvudrätt och tillbehör samt att det är så enkelt att göra.
.
Den värsta mat jag vet: Hittar sällan rätter som jag verkligen inte gillar men en sak har jag provat som var riktigt vidrigt och det var märg. Tala om att vända i halsen….

Matlagning är som roligast när: När jag har tid att tänka till på menyn innan samt när jag lagar till andra. Att få bjuda på en god middag är livskvalitet på hög nivå.

Min hälsning till Mor-Mia: Kul att få vara del av din härliga blogg. En blogg som inspirerar till nyheter i det Rogbergska köket och som skänker glädje varje gång det kommer ett nytt inlägg.



Snabbgravad stekt lax på spenatbädd






Bild & recept från www.tasteline.com

Ingredienser för 4 portioner
500 gram laxfilé
2 msk socker
1 msk salt
300 gram spenat
1 st salladslök
5 st vitlöksklyftor

ca 1 msk smör
salt och svartpeppar

pinjenötter, rostade

Sås
2 dl turkisk yoghurt

1 tsk dijonsenap
1 krm socker
1 dl gräslök, finskuren

.

Tillagning
1
. Skär laxen i 1 1/2 cm tjocka skivor. Fukta dem med vatten och lägg på ett fat. Blanda socker och salt och strö över på båda sidor. Låt stå i rumstemperatur ca 15 minuter.

2. Blanda yoghurt och senap till såsen. Smaka av med salt, vitpeppar och en aning socker. Blanda ner gräslöken.
3. Skölj och torka spenaten. Skiva salladslöken. Dela varje vitlöksklyfta en gång på längden.
4. Fräs salladslök och vitlök i smöret i en stekpanna en stund. Plocka upp vitlöken och kasta den. Lägg i spenaten och vänd runt så att den blir varm just före serveringen.
5. Stek eller halstra laxskivorna snabbt i ganska het panna. Servera med spenat och sås och strö över pinjenötter och extra gräslök.
Servera med kokt potatis eller bulgursallad.




Just nu har jag ett nytt spännande bröd på jäsning, som jag alldeles strax ska baka ut. Min bror är på besök och snart ska vi ha fredagsmys och äta en massa olika godsaker. Amanda har redan tjuvstarat med att äta vindruvor då hon snart ska gå och lägga sig!
.

Kram



1 kommentar:

bakmammorna sa...

gott- stort tack till sven :-) ska bli kul att se ditt bröd också!