Sök recept här!

söndag 23 augusti 2009

Solrosbröd



Det var det här brödet jag bakade i fredagskväll och det var så gott att jag bakade det igår morse igen!
Brödet kan beskrivas lite kort så här: ett halvgrovt bröd med en lite knaprig yta och väldigt saftigt!
Receptkälla: Boken "Under Valnötsträdet"

Till ett stort bröd eller två lite mindre:
½ pkt jäst (25 g)
2 tsk salt + 1 msk honung
5 dl fingervarmt vatten + 1 dl mjölk
2 msk rapsolja
2 dl grovt rågmjöl
2 dl solrosfrön
10-10½ dl vetemjöl
sesamfrön och solrosfrön till utbakning

Gör så här:

Smula ner jästen i en bunke, strö över salt och klicka i honung. Slå på lite av vattnet och rör ut jästen. Häll i resten av vattnet, mjölken och alla övriga ingredienser utom sesamfrön och solrosfrön till utbakningen. Arbeta ihop till en deg och låt jäsa 1-1½ timma övertäckt med bakduk i rumstemperatur (eller väl täckt i kylskåp över natten).
Värm ugnen till 260 grader. Strö ut lite mjöl, sesamfrön och solrosfrön på bakbordet, tippa ut degen och forma den till en stor limpa.
Grädda först i 260 grader , 10 minuter. Sänk sedan värmen till 180 grader och grädda i 30 minuter till. Låt sedan brödet svalna på galler.

Igår hade jag och Amanda en jätte härlig dag, då vi fick gjort både det ena och det andra. På kvällen var vi bortbjudna till min vän Lisa på middag.
Det blev en jätte trevlig kväll och Lisa hade lagat en fantastisk middag samt en jätte god björnbärspaj som avslutning!
Lisa och hennes sambo har nyligen flyttat in i en nybyggd lägenhet med ett härligt uterum på hela 18 kvm..



Här är en bild på deras fina uterum!

Tidigare i veckan bokade jag en träff med Helen Stenberg som driver Borås Målarskola. Jag har tidigare gått flera kurser för henne i oljemålning och nu behövde jag hennes hjälp. Det är otroligt vad mycket bättre en tavla blir efter att Helen har fått tipsa om lite ändringar!
Så är någon där ute intresserad av att gå en målarkurs så kan jag varmt rekommendera Helen, för hon är verkligen jätte duktig!

Kram

3 kommentarer:

Emilies Skafferi sa...

Solroskärnor i bröd är verkligen jättegott!

Helena Ljunggren sa...

Solroskärnor är ju så gott! :)

Jennie V sa...

Det här har blivit mitt nya favoritbröd, så himlagott!