Sök recept här!

lördag 15 augusti 2009

Chokladcookies



Det finns många varianter på chokladcookies och idag delar jag med mig av min favorit. Råsockret gör dem lite "grövre" i konsistensen och satsar man på riktig 70% kvalitets choklad, så blir det riktigt bra!
Receptkälla: annonsblad från coop
Ingredienser:
100 gram smör
1,5 dl råsocker
0,5 tsk vaniljsocker
1 ägg
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
100 gram mörk choklad
50 gram sötmandel

Gör så här:
Rör smör, råsocker och vaniljsocker pösigt. Tillsätt ägget. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och häll i det i äggsmeten. Grovhacka choklad och mandel och tillsätt även det till smeten.
Klicka ut matskedsstora klickar på en bakplåtskläddplåt och grädda i 200 grader ca 8-10 minuter. Låt kakorna kallna på plåten.

I veckan fick jag ett kanon roligt uppdrag, som jag blev jätte glad över!
Min mammas tjejgäng skulle ha en heldag i Göteborg för att fira en tjej som fyllt 50 år. En av aktiviteterna var picknick och det var där jag kom in i bilden. Mitt uppdrag var att planera och göra hela picknicken. Resultatet blev den kalla grönsakssoppan med räkspett till förrätt, min egna smörgåstårta på grovt bröd till huvudrätt, vaniljpannacotta med äppelkompott till efterrätt och som avslutning valde jag dessa chokladcookies till kaffet.
Jag har fått ett sms efter varje rätt av hon som firades och det låter som det hela har varit till belåtenhet!
I alla fall så var det hur kul som helst och jag tackar återigen för uppdraget!

Kram


1 kommentar:

Helen sa...

Nu har jag testat att göra choklad-cookies. De blev jättegoda och var enkla att göra! Nästa gång ska jag prova att ha i en annan sorts choklad (ex någon smaksatt sort) och se hur det blir! : )
Kram Helen