Sök recept här!

söndag 30 augusti 2009

Hassel- och solrosbröd


Idag på morgonen har jag bakat bröd. Jag utgick ifrån solrosbrödet, men bytte ut 2 dl soroskärnor i degen mot 150 gram hasselnötter.
Brödet fick en helt ny smak och karraktär, visst är det fantastiskt med bra grundrecept!

Till ett stort bröd eller två lite mindre:
½ pkt jäst (25 g)
2 tsk salt + 1 msk honung
5 dl fingervarmt vatten + 1 dl mjölk
2 msk rapsolja
2 dl grovt rågmjöl
150 g hasselnötter
10-10½ dl vetemjöl
sesamfrön och solrosfrön till utbakning

Gör så här:
Smula ner jästen i en bunke, strö över salt och klicka i honung. Slå på lite av vattnet och rör ut jästen.
Häll i resten av vattnet, mjölken och alla övriga ingredienser utom sesamfrön och solrosfrön till utbakningen. Arbeta ihop till en deg och låt jäsa 1-1½ timma övertäckt med bakduk i rumstemperatur (eller väl täckt i kylskåp över natten).
Värm ugnen till 260 grader. Strö ut lite mjöl, sesamfrön och solrosfrön på bakbordet, tippa ut degen och forma den till en stor limpa.Grädda först i 260 grader , 10 minuter. Sänk sedan värmen till 180 grader och grädda i 30 minuter till.
Låt sedan brödet svalna på galler.

Idag känner jag mig fylld av energi och en av anledningarna till det är att jag igår kväll tog mig tid till att pyssla om mig själv. Jag badade skumbad, gjorde hårinpackning, läste en bra bok, tände ljus och njöt av livet!
Som tack för att man tar sig tid till sig själv får man en massa energi tillbaka och blir förhoppningsvis en ännu bättre mamma, visst är det härligt!

Kram


3 kommentarer:

Micke sa...

tjusig blogg du har:)Precis så en sida ska vara uppbyggd på:)Trevliga recept med. Ska tipsa grabbarna om din blogg så lär få fler besökare snart:)

åsa - hello sugar! sa...

brödet lät supergott, älskar nötter i bröd!! :) och pyssla om sig själv borde man göra oftare, det gör mycket för humöret och livsglädjen!! :)

Hallon & Blåbär sa...

Brödet låter verkligen jättegott, toppen att ha ett bra basrecept att kunna utgå ifrån.

Härligt att bara få pyssla om sig själv emellanåt, det behövs verkligen ibland.

Ha en bra dag!